موسسه حسابداری کاندید حساب

نکات مهم در بستن قرارداد با کارمندان

نکات مهم در بستن قرارداد با کارمندان

تنظیم قرارداد، روابط کاری میان کارگر و کارفرما را تعیین می‌کند، بنابراین هر کارفرمایی باید نکات مهم به ویژه مسایل حقوقی را در تنظیم قرارداد با کارمند و کارگر در نظر بگیرد. در این مقاله به مهم‌ترین نکات درباره نحوه بستن قرارداد با کارگر پرداخته‌ایم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

تنظیم قرارداد میان کارمند و کارفرما از بسیاری جهات حائز اهمیت فراوانی است که به دقت و توجه زیادی به ویژه از نظر مسائل حقوقی نیاز دارد.

زمانی که کارمند و کارفرما با یکدیگر بر سر یک عنوان شغلی به توافق می‌رسند اقدام به تنظیم و اصطلاحا بستن قرارداد می‌کنند. در بستن قرارداد با کارگر، حوزه روابط کاری و دیگر مسائل مهم مربوطه مشخص می‌شود.

قرارداد یک نوع اطمینان بخشی و رضایت خاطر را مابین کارگر و کارفرما به وجود می‌آورد و نحوه انجام آن شغل در آینده در گرو آن است.

در این مقاله قصد داریم به نحوه بستن قرارداد با کارگر و اینکه بهترین نوع قرارداد چگونه تنظیم می‌شود بپردازیم.

نحوه بستن قرارداد با کارگر چگونه است؟

 هنگامی که یک فرد تصمیم به همکاری با یک نهاد یا شرکتی می‌گیرد؛ اولین موضوعی که برای او اهمیت ویژه‌ای دارد؛ میزان دستمزد، وضعیت بیمه، ساعت کاری، شرح وظایف و دیگر موضوع‌هایی بوده که همگی در قرارداد بین او و کارفرما تعیین تکلیف شود.

در واقع اولین دغدغه کارمند قبل از شروع همکاری، چگونگی وضعیت قرارداد است. با توجه به این موضوع، بنابراین یک کارفرما برای بهبود وضعیت شغلی که برای آن اقدام به استخدام نیرو کرده، باید نحوه بستن یک قرارداد صحیح را بداند.

حال سوال اینجاست نحوه بستن قرارداد با کارگر چگونه است؟

تعریف کارگر، کارفرما و قرارداد کار

قبل از هرچیزی لازم است بگوییم مطابق ماده ۲ قانون کار، کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

از سوی دیگر نیز کارفرما شخصی حقیقی یا حقوقی بوده که کارگر به درخواست او و در مقابل دریافت حق السعی برای او کار می‌کند.

کارفرما طرف مقابل کارگر در قرارداد کار است. زمانی که کارگر و کارفرما به توافق برای همکاری می‌رسند؛ بین آنها یک قرارداد به نام قرارداد کار تنظیم می‌شود.

مطابق با ماده ۷ قانون کار، قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

مواردی که در قرارداد کار ثبت می‌شود

در قرارداد کار موارد مشخصی وجود دارد که باید وضعیت آن برای کارگر و کارفرما تعیین شود که به صورت تیتروار به این شرح است:

  •  نام طرفین قرارداد
  • تاریخ استخدام و تنظیم قرارداد
  • محل انجام شغل
  • تعیین حقوق و مزایا
  • تعیین تعهدات طرفین
  • تاریخ استخدام و تنظیم قرارداد
  • نوع قرارداد
  • مدت زمان اعتبار قرارداد
  • نحوه پرداخت حقوق
  • مشخص نمودن وضعیت مرخصی‌ها در طول قرارداد

 بهترین قرارداد بین کارگر و کارفرما چگونه است؟

به عنوان یک کارفرما سعی کنید قرارداد مابین خود و کارمند را به بهترین نحو تنظیم کنید.

کارمند نیز چنانچه با مسایل حقوقی آشنایی کامل ندارد سعی کند هر قراردادی را امضا نکند و از کارشناسان افراد متخصص کمک بگیرد.

بهترین قرارداد بین کارگر و کارفرما پیش از هر چیزی باید متضمن حقوق کارگران باشد. زیرا در این غیر این صورت موجب ایجاد چالش‌هایی بین طرفین شده که برای حل آن باید با مراجع رسیدگی‌کننده سروکار داشته باشند.

قطعا بهترین قرارداد بین کارگر و کارفرما که می‌تواند بسته شود؛ قراردادی است که تمام نکات مهم و کلیدی حقوقی موجود در قانون کار و سایر قوانین را در بر بگیرد.

در ادامه این مقاله به ویژگی‌های بهترین قرارداد بین کارمند و کارفرما می‌پردازیم که می‌تواند معیار مناسبی برای تصمیم‌گیری باشد.

نکات مهم قرارداد بستن با کارگر

کارفرما که طرف مقابل قرارداد کار با کارگر محسوب می‌شود؛ باید یک قرارداد شفاف، محکم و روشن تنظیم کند و جای هیچ شبهه‌ای باقی نگذارد.

یک قرارداد صحیح باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

۱- نوع قرارداد را تعیین کنید (نوع کتبی یا شفاهی)

طبق قانون کار رابطه بین کارگر و کارفرما در صورتی که بین آنها قرارداد بسته شود، رسمیت دارد. یک طرف این قرارداد کارگر و یک طرف دیگر کارفرما است.

در قرارداد کار بین کارفرما و کارمند باید مشخص شود که قرارداد کتبی است یا شفاهی. جهت تنظیم بهترین قرارداد، بهتر است کارفرما قراردادهای کارگران را هرچند کوتاه‌مدت به صورت کتبی تنظیم کند.

قراردادهای کتبی از سندیت بیشتری برخوردار بوده و برای اینکه اصول حقوقی آن رعایت شود بهتر است در در حضور یک وکیل تنظیم و امضا شود.

۲- موضوع قرارداد را دقیقا مشخص کنید

از دیگر موارد مهمی که در انعقاد قرارداد باید در نظر گرفت این است که موضوع قرارداد به طور کامل و دقیق مشخص باشد و در قرارداد ثبت شود.

اگر زمانی بین کارگر و کارفرما مشکلی پیش آید و برای حل آن به نهادهای رسیدگی‌کننده مراجعه کنند، هیات داوری یا هیات حل اختلاف پیش از هر چیزی به موضوع قرارداد توجه می‌کند.

در واقع باید به طور شفاف و دقیق عنوان شود که موضوع قرارداد انجام یک فعالیت یا همان کار در برابر دریافت دستمزد است.

تعهدات و شرح وظایفی که کارمند باید انجام دهد به طور کامل مشخص باشد و معلوم شود برای چه کاری دقیقا استخدام شده است.

۳- مدت زمان قرارداد را مشخص کنید

از دیگر نکات مهم در بستن قرارداد با کارگر آن است که مدت زمان اعتبار قرارداد باید مشخص شود. به این معنی که در قرارداد مدت زمانی که کارگر و کارفرما قرار است با یکدیگر همکاری کنند؛ باید ثبت شود.

اگر یک کارفرما می‌خواهد یک کارگر را به طور دائمی استخدام کند؛ باید در قرارداد ذکر شود که این قراداد از نوع دائمی است و تنها زمانی به پایان می‌رسد که کارگر خود استعفا دهد.

اگر قرارداد از نوع موقتی است، در این صورت نیز باید به طور دقیق مدت زمان قرارداد کار مشخص شود حال چه چند ماه باشد چه چند سال باشد.

کارفرما باید به طور شفاف و دقیق زمان شروع به کار کارمند و زمان پایان کار او را در قرارداد کار ثبت کند.

۴- مبلغ قراداد و زمان پرداخت آن را تعیین کنید

حقوق یا دستمزد، مبلغی است که از طرف کارفرما در قبال انجام کاری که بر سر آن توافق می‌شود باید به کارگر پرداخت شود.

کارفرما باید بداند که مجموع دستمزدی که بر اساس قانون به کارگر پرداخت می‌شود؛ نباید کمتر از حداقل مزد قانونی به نسبت ساعات عادی کار باشد.

در زمان بستن قرارداد با کارگر یا کارمند، کارفرما باید مبلغ پرداختی به وی و زمان پرداخت را مشخص کند.

همچنین تمام جزئیات پرداختی از جمله پاداش، حق اولاد، حق مسکن، حق خواروبار، حق ماموریت و غیره را مشخص کند که به چه صورتی پرداخت می‌شود.

 ۵- تعیین وضعیت مرخصی و تعطیلات

برخی کارفرمایان و کارمندان این موضوع را ساده در نظر می‌گیرند یا فراموش می‌کنند و در قرارداد کار اصلا به آن اشاره‌ای نمی‌کنند. در حالی که این موضوع ویژه‌ای داشته و می‌تواند حقوق کارگر را تحت تاثیر قرار دهد.

در قرارداد کار بهتر است به مدت زمان دریافت مرخصی کارگر، وضعیت کاری، روزهای تعطیل و چگونگی مرخصی ساعتی پرداخته و ثبت شود.

همچنین به این موضوع نیز اشاره شود که مرخصی‌ها با حقوق است یا بدون حقوق یا اینکه تا چه میزان مرخصی با حقوق محاسبه می‌شود و چه میزان بدون حقوق.

۶- قرارداد سفید امضا نکنید!

کارگران به هیچ عنوان نباید قراردادهای کاری سفید را امضا نکنند. برخی از کارفرماها اقدام به گرفتن امضا از کارگران در قراردادهای سفید می‌کنند که در صورت پایان آن قرارداد می‌توانند هر بندی که به نفع خودشان بوده را به آن اضافه کنند.

به این صورت که کارفرما ادعا می‌کند که کارمند تمام حق و حقوق خود را دریافت کرده و آن را امضا کرده است در حالی که واقعیت این نیست.

این مورد را دست کم نگیرید. لازم است کارمندان آن را رعایت کنند تا در آینده به مشکلی برنخورند که نتوانند آن را حل کنند. همچنین کارفرمایان نیز باید از انجام این کار خودداری کنند. چرا که در صورت اثبات، عواقب بدی برای آنها خواهد داشت.

۷- یک نسخه قرارداد به کارگر بدهید

هر کارفرمایی موظف است که حداقل دو نسخه قرارداد کار به همراه تمام پیوست‌های آن که به امضای طرفین قراراداد و دو شاهد رسیده را تهیه کند. کارفرما باید یک نسخه را نزد خود نگهداری کند و نسخه دیگر را در اختیار کارگر بگذارد.

کارگر باید حتما به این نکته توجه کند که اگر کارفرمایی از ارائه یک نسخه قرارداد به او خودداری کرد؛ آن شغل را نپذیرید. زیرا ممکن است در آینده دچار مشکلاتی شود که به ضرر وی تمام شود.

سخن پایانی

قرارداد کار یکی از قراردادهای مهم حقوقی است که بین کارگر و کارفرما منعقد می‌شود. نحوه بستن قرارداد با کارگر از این جهت که از سندیت بالایی برخوردار است و بسیاری از تصمیمات نهادهای رسیدگی‌کننده بر اساس آن گرفته می‌شود.

در این مقاله سعی شد ابتدا به دلایل اهمیت قرارداد کار و سپس نحوه تنظیم آن اشاره شود. در ادامه نیز بسیاری از نکات مهم را شرح دادیم که بر هر کارفرمایی لازم است که با اطلاع داشتن از آنها، قرارداد کار صحیح‌تری با کارمند تنظیم کند.

هر کارگری نیز با کسب اطلاع از این نکات مهم و اعمال کردن آن‌ها در تصمیمات کاری خود، دیگر هر قراردادی را امضا نخواهد کرد و می‌تواند چشم‌انداز بهتری را برای شغل خود ایجاد کند.

بستن قرارداد با کارمند آن هم به بهترین نحو؛ دارای جزئیات بیشتری است که در صورت تمایل می‌توانید از مشاوران متخصص الوبیزنس در این زمینه کمک بگیرید.

کالاهای معاف از مالیات
حسابرسی تامین اجتماعی چیست؟
, , ,
فهرست
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی مشتری ما، 24 ساعته پاسخگوی سوالات شما هستند. از ما بپرسید!